SIP-trunking er en voksende metode for kommunikasjon over internett. SIP-trunking gjør det mulig for både fasttelefoner og softphones å koble seg til det faste telefonnettet for å ringe. SIP trunking bruker IP for å koble en samtale til det faste telefonnettet (PSTN) i stedet for den tradisjonelle tilnærmingen med PRI eller analoge linjer. SIP-trunking kobler dermed internettleverandøren din til telefonsentralen din.
Innledning
Hvorfor er dette så gunstig og noe som stadig flere velger å investere i? Det er en robust løsning for en fremtid der vi fortsetter å kommunisere på nettet og flere og flere virksomheter flytter over i skyen. Det er også en måte å redusere bedriftens telefonikostnader på, og noe som vil forbedre fleksibiliteten i organisasjonen.
Denne guiden gir deg all den informasjonen du trenger for å avgjøre om SIP-trunking er riktig for deg. Du vil også lære alt du trenger å vite om kommunikasjon over internett. Høres det bra ut? La oss komme i gang!

Historien om SIP
For å forstå SIP best mulig må vi gå tilbake til tiden før internett. I telefonsamtalens barndom ble fasttelefoner brukt til å ringe over det analoge offentlige telefonnettet (PSTN), som bestod av kobberlinjer (PRI). På den tiden var det nødvendig med en fysisk forbindelse mellom to punkter for at en samtale skulle fungere. Etter hvert som tjenesten utviklet seg, kunne bedrifter kjøpe en pakke, en såkalt trunk, fra sin leverandør. Trunken besto da av et antall telefonlinjer.
Siden 1980-tallet har kobberlinjer brukt ISDN for å koble seg til Internett, og trunking har utviklet seg til IP-trunking. Hovedforskjellen mellom tradisjonelle trunks og IP-trunks er at man i stedet for kobberlinjer bruker IP-forbindelser over Internett.
Verdens første VoIP-samtale
På slutten av 1970-tallet ble VoIP utviklet ved hjelp av flere ulike protokoller. Den første VoIP-samtalen som gikk utover de analoge kobberlinjene, gikk over IP-nettverket. På den tiden ble det brukt en NVP (Network Voice Protocol) over Arpanet (forgjengeren til Internett). Den første VoIP-programvaren som kunne installeres på hjemmedatamaskiner, kom i 1995. I 2003 ble det kanskje mest kjente alternativet i dag, Skype, introdusert på markedet.
SIP introduseres
SIP ble utviklet i 1996 og gjorde det mulig å inkludere video og chat i tillegg til tale. Det har blitt den mest brukte taleprotokollen som er kompatibel med IP-baserte PBX-er og andre typer VoIP-produkter. Mange selskaper anerkjente tidlig SIP, ettersom de ikke bare kunne føre samtaler over Internett, men også bare trengte å bruke ett nettverk for alle medier og kunne eliminere de fysiske telefonkablene.
På begynnelsen av 2000-tallet begynte man i større grad å bruke kabler og DSL-tilkoblinger til internettjenester i stedet for analoge PSTN-linjer. Dette betydde raskere internett, noe som i sin tur førte til at VoIP-teknologien kunne utnyttes bedre. Etter hvert som flere og flere begynte å bruke VoIP, ble SIP-trunking nødvendig for å kunne ringe ved hjelp av flere teknologier. Uten SIP-trunking ville VoIP bare ha betydd at man kunne ringe internt, og man ville fortsatt ha trengt kobberlinjene for å ringe ut av kontoret.
Slik fungerer SIP-trunking
En ting er sikkert, og det er at vi kommer til å gå helt over til å kommunisere over internett. I Sverige har vi kommet langt, og de fleste bedrifter her har allerede faset ut faste telefonsentraler og gått over til skybaserte løsninger. Det finnes imidlertid ulike måter å kommunisere over internett på. En av de mest populære er SIP-trunking.
SIP-trunks er virtuelle telefonlinjer som bruker SIP-protokoller for å foreta taleanrop (VoIP). SIP gjør det mulig for leverandører å koble seg til PBX-en din, og alle telefonnumrene dine er koblet direkte til SIP-trunken. En SIP-trunk kan ha ubegrenset antall linjer, slik at du aldri trenger å bekymre deg for økte kostnader hvis du trenger å legge til flere linjer, eller fjerne eksisterende!
Hva trengs for å bruke en SIP-trunk?
For å bruke en SIP-trunk trenger du et internettabonnement og en telefonsentral som er SIP-kompatibel. Internetthastigheten din må være rask nok, men dette er vanligvis ikke noe problem ettersom de fleste leverandørers hastigheter oppfyller kravene.
Hvordan vet du om telefonsentralen din er SIP-kompatibel?
De fleste nye telefonsentraler er SIP-kompatible. Mange eldre telefonsentraler er designet for det gamle kobbernettet, og det kan hende du må oppgradere eller kjøpe en ny. Det er mulig å investere i en gateway som gjør at trafikken på den gamle PBX-en kan gå over internett i stedet. Eldre faste telefonsentraler er imidlertid generelt dyrere og vanskeligere å vedlikeholde, så det er en god idé å se på andre alternativer og investere i fremtiden.
Fordeler og ulemper med SIP-trunking
Reduserte kostnader og økt fleksibilitet
Alle telefonsamtaler foretas over Internett, slik at du ikke betaler per minutt eller per samtale.
Dermed blir det lavere abonnements- og trafikkostnader. Ettersom løsningen gjelder for alle som er koblet til bedriften, spiller det ingen rolle om kollegene dine jobber hjemmefra, deres samtaler vil også være gratis. Du vil også redusere kostnader som installasjon, konfigurasjon, vedlikehold og maskinvare.
Fordi SIP-trunks ikke er fysisk knyttet til et bestemt sted, trenger du ikke å bytte nummer hvis du flytter til et nytt kontor. Fordi det er en skalerbar løsning, kan du redusere antall linjer ved behov, men også enkelt skalere opp uten ekstra kostnader. Det er også raskt og enkelt å legge til nye brukere.
Et annet positivt aspekt er at overgangen til SIP-trunking ikke er noe som påvirker bedriften eller de ansatte i seg selv. Ingen vil merke overgangen, men i praksis handler det hovedsakelig om å ringe over internett i stedet for over kobberlinjene.
Ulemper med SIP-trunking
Hvis du har en fast telefonsentral i dag og ønsker å gå over fra den til en helt ny løsning, vil det i første omgang kreve en stor investering i nytt utstyr.
Det er sjelden at internettforbindelsen slutter å fungere, men hvis internett er nede, vil det ikke være mulig å ringe. Da er det selvfølgelig mulig å bruke mobiltelefonen i stedet.
Til slutt er det også verdt å påpeke at siden SIP-trunks er eksponert mot internett, må du ha en velfungerende nettverkssikkerhet. SIP-trunking fører ikke i seg selv til økt risiko, men for at det skal være trygt, må man ha egnede sikkerhetstiltak på plass.
Er SIP Trunk noe din bedrift trenger?
Trenger jeg en SIP-trunk for å ringe over Internett?
Nei, det gjør de ikke. De eneste tilgjengelige løsningene er ikke tradisjonelle PBX-er eller SIP-trunking, men det finnes andre, skreddersydde UCaaS-løsninger som er enda mer fordelaktige. UCaaS står for Unified Communications as a Service og er et samlebegrep for skybaserte kommunikasjonsløsninger. Det er en måte å samle virksomhetens kommunikasjon på i én plattform. Du har for eksempel sentralbord, mobiltelefoni og chat i én og samme app.
Hvem passer SIP-trunking for?
SIP-trunking er en smart løsning for større bedrifter som bruker mange forskjellige nummer. Det passer også for bedrifter som har et eksisterende sentralbord de ikke ønsker å kvitte seg med. Fremfor alt handler det om å se hva dere har behov for og hvilke krav dere stiller til telefoni og kommunikasjon. Hvis du bare ringer, men ikke har et større behov for andre funksjoner, kan SIP-trunking fungere godt for å redusere kostnadene og øke fleksibiliteten.
Ofte stilte spørsmål og svar om SIP-trunking
Hvor lang tid tar det å implementere en SIP-trunk?
Hvis du oppfyller kravene, dvs. har en tilstrekkelig rask internettforbindelse og en IP-kompatibel telefonsentral, kan implementeringen gjøres på noen få minutter. Du trenger bare å bestemme hvilke telefonnumre du vil bruke, og hvor på Internett du vil sende anropene.
I noen tilfeller kan det hende at du må omkonfigurere PBX-en din slik at den kan snakke med SIP-trunk-leverandørens PBX. Dette kan kreve en rask omprogrammering.
Hvordan skiller ulike SIP-trunk-løsninger seg fra hverandre?
Løsningene er egentlig ikke forskjellige i det hele tatt. SIP-trunking-løsninger er generelt sett enkle og nedstrippet. I bunn og grunn handler det om å kunne koble samtaler over telefonnettet ved hjelp av det utstyret man har. Det er en enkel tjeneste for deg som vil ha telefoni til en lav pris og ikke en masse ekstrautstyr.
Gjør en prissammenligning og gå gjennom ulike leverandørers tilbud. Spør dem for eksempel hva som skjer hvis internettforbindelsen din er nede, og hvilken tilgjengelighet de har.
Er SIP-trunking trygt?
Noen er bekymret for at SIP-trunking og samtaler over Internett ikke vil være like sikkert som å ringe over det faste telefonnettet. Det kan være en frykt for at SIP åpner opp for sårbarheter i nettverket, eller at det blir lettere for utenforstående å avlytte samtaler.
SIP-trunking utgjør imidlertid ingen ekstra sårbarhet for nettverkssikkerheten, ettersom det bare er en protokoll som sørger for at du kan sende og motta informasjon. Den fungerer som en kontrollert gateway til PSTN, det analoge telefonnettet. SIP-trunking har derfor ingenting med nettverkssikkerheten å gjøre. SIP-trunks er imidlertid eksponert mot internett, så nettverkssikkerheten må være stabil.
SIP-trunking blir derfor hva du gjør det til og hvordan du bruker det. En vanlig telefon kan også utgjøre en sikkerhetsrisiko. Så hvis du velger en leverandør som vet hvordan den skal settes opp, er det veldig trygt.
Sørg for at nettverket ditt er sikkert
Hold programvaren oppdatert for å redusere risikoen for sikkerhetsproblemer, fra ruteren til telefonsentralen. Bruk komplekse passord som du endrer ofte. Sørg for at telefonsentralen er sikret med brannmurer.
Spør også leverandøren om de bruker sitt eget eller andres nettverk. Det finnes leverandører som selger SIP-trunks fra andre leverandører. Det er lurt å velge noen som bruker sitt eget nettverk og som har full kontroll over tjenesten sin.
Gir SIP dårligere talekvalitet?
Kort sagt: nei, tvert imot. Talekvaliteten avhenger av parameterne som brukes av operatøren og telefonen du bruker. Mange leverandører bruker HD Voice, som gir en kvalitet som er bedre enn det gamle telefonnettet.
Alternativer til SIP-trunking
Er SIP-trunking den beste løsningen for telefoni?
Å ringe over internett er den mest fremtidsrettede løsningen, i hvert fall foreløpig. VoIP-teknologi passer for de fleste bedrifter og bransjer, uavhengig av hvor mye dere ringer eller hvor dere har kontorer. Det du bør gjøre, er å se på hvilke telefonibehov du har, og hva du vil trenge i fremtiden.
Hvis du ønsker å beholde sentralbordet ditt og er på utkikk etter en nedskalert løsning
Hvis du nylig har investert i en skybasert PBX eller har en fast PBX som har fungert godt i mange år, kan du velge å beholde den, men integrere den med SIP. En nyere skybasert PBX er sannsynligvis allerede IP-kompatibel, men en eldre PBX må kanskje oppgraderes for å implementere SIP.
Telavox’ SIP-trunking-tjeneste gjør at du kan beholde den telefonsentralen du har, men du bruker oss som operatør. Det betyr at vi kobler opp samtalene og håndterer integrasjonen med en SIP-trunk, som gjør at du kan ringe over internett. For at dette skal fungere, må du selvfølgelig
Telavox SIP-løsning i 5 ord
1. Kostnadseffektiv
Lavere kostnader for virksomheten din. Du trenger ikke lenger fysiske telefonlinjer som er ufleksible og dyre å vedlikeholde. Internasjonale samtaler blir også mye billigere.
2. globalt
Telavox bruker Voxbones globale SIP-trunking-tjeneste, og vi kan derfor tilby numre i over 65 land. I tillegg bruker mange Telavox-kunder sine nordiske kontoer til sine kontaktsentre over hele verden.
3. Fleksibel
Tilpass deg til det virksomheten din trenger akkurat nå ved å enkelt skalere opp eller ned. Med gammeldagse fysiske telefonlinjer var det en tidkrevende og kompleks oppgave å øke antallet telefonlinjer i virksomheten. Moderne VoIP-løsninger med SIP-trunking gjør denne typen endringer nesten øyeblikkelig.
4. fremtidssikret
SIP-trunking er en løsning for fremtiden. I mange deler av verden er det gamle nettverket av kobberlinjer i ferd med å fases ut. Med SIP-trunking kan du være sikker på at telefonsamtalene dine alltid når frem til den andre parten, selv i områder der det ikke finnes noe fysisk nettverk.
5. Integrasjonsvennlig
Integrer med andre telefonimiljøer via SIP. Telavox støtter lokale leverandører fra Mitel, Avaya, Aastra og LG-Ericsson. Telavox tilbyr også en rekke integrasjoner med CRM-systemer og Microsoft Teams.
En komplett og brukervennlig UCaaS-løsning
For de som ønsker å gå et skritt videre og investere i en løsning som er optimalisert for fremtiden og sikrer enda bedre kommunikasjon både innad og utad i bedriften, finnes det flere alternativer.
Telavox har alltid hatt blikket rettet mot fremtiden. Da vi startet selskapet på begynnelsen av 2000-tallet, var det for å utvikle en bedre måte for bedrifter å kommunisere på og for å ta forretningskommunikasjon til skyen. Vi skiller oss fra mange andre UCaaS-leverandører ved at vi har utviklet og eier alt selv. Etter å ha jobbet med telefoni over Internett helt fra begynnelsen, har løsningen vår stadig blitt videreutviklet og forbedret.
Vår komplette kommunikasjonsplattform omfatter sentralbord, telefoni og mobiltelefoni. Du kan bruke hvilken som helst enhet til å kommunisere hvordan du vil – du får samme opplevelse uansett. Les mer om alle fordelene som følger med løsningen vår her.
Liten-ring-over-nettet-ordbok
Lydkodek
Codec er en forkortelse av encoder/decoder, som betyr å komprimere og dekomprimere lyd digitalt. Dette gjøres for å redusere filstørrelsen slik at overføringen over Internett går raskere. Når det gjelder samtaler over Internett, betyr dette at stemmen, dvs. lydsignalet, komprimeres digitalt, og når lydsignalet når sin endelige destinasjon, dekomprimeres det slik at det kan spilles av i full kvalitet. Det er slik VoIP muliggjøres.
DID (Direct Inward Dial)
SIP-trunking bruker DID (Direct Inward Dial), noe som betyr at alle på kontoret kan ha sin egen SIP-linje. For å bruke DID må du bruke ISDN eller en annen digital tilkobling. DID er en funksjon som gjør at du kan gi hver ansatt sitt eget nummer uten å måtte bruke en dedikert telefonlinje til dette.
DSL (Digital Subscriber Line)
Det er en annen vanlig metode for å koble seg til Internett ved hjelp av telefonlinjer. I likhet med ISDN kan tale og data overføres samtidig.
IDSN (Integrated Services Digital Network)
En vanlig metode for å koble seg til Internett via vanlige telefonlinjer som ble utviklet på 1980-tallet. Fordi nettverket er digitalt, kan flere enheter brukes samtidig, for eksempel telefoner og datamaskiner.
IP (Internett-protokoll)
IP-telefoni betyr å ringe over Internett i stedet for over det tradisjonelle telefonnettet. IP er kommunikasjonsprotokollen som brukes til å sende informasjon over Internett.
PSTN (offentlig telefonnettverk)
Det analoge, tradisjonelle telefonnettet som består av kobberlinjer.
QoS (tjenestekvalitet)
QoS er en ruterinnstilling som forteller nettverket at det skal prioritere taleanrop for å unngå forstyrrelser og tap av kvalitet. Med QoS-innstillingen opprettholdes lydkvaliteten selv når datakrevende aktiviteter som strømming av video eller nedlasting av store filer pågår.
SIP (Session Initiated Protocol)
SIP er protokollen som brukes til å sende taleinformasjon over nettverket. En SIP-trunk muliggjør online-samtaler, dvs. strømmede samtaler i stedet for tradisjonell telefoni over telefonnettet.
SIP-telefon
Maskinvare- eller programvarebaserte telefoner som bruker VoIP til å ringe. Det er et annet navn for VoIP-telefon eller en softphone.
Softphone
En softphone er en programvare som du installerer på datamaskinen eller nettbrettet ditt, slik at du kan bruke enheten som en hvilken som helst annen telefon. Den brukes oftest sammen med VoIP for å ringe over Internett.
UCaaS (Unified Communications as a Service)
UCaaS betyr å abonnere på (vanligvis) skybaserte løsninger for Unified Communications. En grunnleggende versjon av UC kan for eksempel være å samle bedriftens telefoni, chat, sentralbord, e-post og videosamtaler i én plattform.
VoIP (Voice over Internet Protocol)
En teknologi eller et konsept for taleanrop over Internett. Kalles også IP-telefoni, bredbåndstelefoni og internettelefoni.