Når du oppretter en kø, kan du velge hvordan du vil at anropet skal distribueres til medlemmene i køen. Du kan velge mellom et par ulike strategier som passer til medlemmene i køen. Medlemmene i køen vil bli oppført i en gruppe.
Behandling av anrop til køen
- Ring alle sammen: Denne taler for seg selv. Alle medlemmene i gruppen kalles opp samtidig.
- Prioritert: Den prioriterte strategien vil alltid ringe det første medlemmet i gruppen. Hvis den første personen i gruppen ikke er tilgjengelig, går samtalen automatisk til neste person i gruppen. Neste gang det ringes, starter det fra toppen igjen.
- Syklisk: Dagens første samtale starter alltid med den personen som står øverst i gruppen. Hvis denne personen svarer på samtalen, går den neste samtalen til personen som står i køen. Deretter går det slik gjennom alle medlemmene i køen, og man starter fra toppen igjen.
- Minst antall anrop: Når du bruker funksjonen for minst antall anrop, vil det alltid ringe til den personen som har besvart færrest anrop den dagen og som er ledig. Anropet viderekobles ikke til neste medlem, men fortsetter å ringe medlemmet til anropet blir besvart i stedet.
- Lengst fri: Den personen som har gått lengst tid uten å bli oppringt, vil motta dette anropet. Hvis samtalen ikke blir besvart, går den til den personen i gruppen som har vært uten samtale nest lengst.
- Tilfeldig: Hvis du velger en tilfeldig ringestrategi, vet du aldri hvem som får neste samtale. På denne måten bør alle medlemmer være klare til å ta imot samtaler.