IP-telefoni er en måte å ringe over Internett på, i stedet for over det tradisjonelle telefonnettet. IP står for Internet Protocol, som er den tekniske standarden for å sende informasjon over Internett.
IP eller VoIP?
IP-telefoni omtales noen ganger som VoIP (Voice over IP), bredbåndstelefoni eller rett og slett internettelefoni. Uansett navn handler det om det samme: å ringe og motta samtaler over Internett. IP-telefoni er nemlig ikke en del av det faste telefonnettet og bruker ikke de samme kobberlinjene som vanlige samtaler. Når du ringer en IP-telefonsamtale, sendes informasjonen i stedet som data.
Hvordan fungerer IP-telefoni?
IP-telefoni fungerer omtrent som vanlig telefoni – den eneste forskjellen er at du ringer over bredbåndet ditt i stedet for over telefonnettet.
For å bruke IP-telefoni trenger du et IP-telefoniabonnement og en adapter. Du plugger telefonen inn i en stikkontakt, som igjen kobles til bredbåndsforbindelsen din – og så ringer du som vanlig.
IP som teknologi handler om å overføre lyd og video over Internett i sanntid ved å dele opp informasjonen i mindre datapakker for å gjøre det enklere og raskere å sende den.
Hva er forskjellen mellom IP-telefoni og vanlig telefoni?
Hovedforskjellen mellom IP-telefoni og konvensjonell telefoni er at IP-telefoni bruker Internett i stedet for det tradisjonelle telefonnettet. Med IP-telefoni bruker du det samme nettverket til telefontjenester som til å surfe på nettet.
I praksis er det egentlig bare én ting som trengs for at IP-telefoni skal fungere: Du trenger en pålitelig og stabil bredbåndsforbindelse.
Med IP-telefoni trenger du ikke å bruke en telefon for å ringe – du kan ofte gjøre det like godt via datamaskinen din ved hjelp av en softphone. Det viktigste er at enheten du bruker til å ringe med, er koblet til IP-nettverket på en eller annen måte.
Tradisjonell telefoni krever alltid nøyaktig samme kapasitet for å gjennomføre en samtale, mens IP-telefoni bruker den kapasiteten som er tilgjengelig. Datatrafikken som genereres av en IP-telefonisamtale er svært liten, noe som gjør det til en rimelig, i mange tilfeller nesten gratis, løsning for å ringe over nettet.
Les mer: SIP-trunking og VoIP – hvordan de henger sammen
Hva er fordelene med IP-telefoni?
- Det er billig – noen ganger til og med gratis! Fordi du ringer over Internett, er IP-telefoni mye billigere enn tradisjonelle telefonsamtaler fordi du ikke trenger å betale noen ekstra nettverksavgifter, og i mange tilfeller heller ingen abonnementsavgifter.
- Det er fleksibelt. Du trenger bare tilgang til en datamaskin og Internett for å ringe og motta samtaler, noe som betyr at du kan bruke IP-telefoni praktisk talt hvor som helst.
- Det er enkelt å skalere opp (eller ned). Med IP-telefoni er du ikke «låst» til et bestemt mobildataabonnement, men kan velge funksjoner etter hvert som virksomheten vokser. På denne måten er IP-telefoni mer skalerbart enn tradisjonelle telefonsystemer.
- Det er enkelt å integrere. IP-telefonitjenester er enkle å integrere i din eksisterende infrastruktur. Med Telavox som leverandør tar vi hånd om systemoppdateringer, slik at du alltid har tilgang til den nyeste teknologien.
- Det gir deg bedre videokonferanser. Videosamtaler er inkludert i prisen for IP-telefoni, noe som skiller seg fra fastnett der det vanligvis er en tilleggstjeneste.
- Det er lyd av høy kvalitet. Mange IP-telefonitjenester tilbyr lyd av høy kvalitet direkte via datamaskinen eller smarttelefonen.
IP-telefoni og VoIP med Telavox
Med IP-telefoni kan du jobbe mer effektivt – du får lavere samtalekostnader, bedre mobilitet, allsidige funksjoner, smidig kundekontakt og større pålitelighet.
Telavox er en ledende kommunikasjonsplattform for oppstartsbedrifter, globale giganter og alt midt imellom. Enten det gjelder IP-telefoni, PBX, kontaktsenter eller noe annet, leverer vi en smart og effektiv løsning med vår skybaserte telefoni.