Hvordan fungerer det å reise med firmamobilen?

Seksjoner

Flytt telefonien din til oss i dag

Behold tallene dine, så hjelper vi deg med flyttingen og kommer i gang med en gang.

I dag tar nesten alle med seg jobbmobilen til utlandet – enten det er på en todagers forretningsreise til Østerrike eller en tre ukers ferie til Thailand. Men hvis du ikke har kontroll på mobilene dine, kan du ende opp med en saftig regning i etterkant! Her får du noen tips til hvordan du kan kontrollere bruken av bedriftsmobilen, og hvorfor du bør være ekstra oppmerksom på samtale- og datakostnadene dine.

For ti år siden var det en mye større utfordring å kunne bruke jobbmobilen i utlandet uten å bekymre seg enn det er i dag. I 2017 ble det innført roamingregler som gjør at du kan reise hvor som helst i EU og ringe og surfe til samme pris som i hjemlandet.

Hvis du er på forretningsreise i Tyskland, er det like enkelt å snakke med kollegene i München som å ringe hjem til Malmö. I dag er det altså ikke noe problem å ta med jobbmobilen til utlandet – så lenge du holder deg innenfor EU. I andre land er det imidlertid viktig å være klar over reglene!

Varierende priser fra land til land

Det finnes land utenfor EU som har regler og operatører som er svært forskjellige fra dem vi er vant til. I noen tilfeller kan det være ekstremt dyrt å bruke telefonen i det hele tatt, enten du ringer, mottar samtaler eller surfer. I Russland er det for eksempel ikke uvanlig at det koster flere titalls dollar bare å svare på en samtale. Det er derfor viktig å være klar over priser og andre retningslinjer i landet du skal reise til – det kan bli mye dyrere enn du tror!

Bedre mottakelse i utlandet enn hjemme

Selv om telefonkostnadene utenfor EU varierer, er det som regel enkelt å surfe og ringe. Dekningen er som regel utmerket, og det samme er lyden. I mange tilfeller vil du også få bedre dekning når du kommer til et nytt land – fordi alle de ulike operatørene i det landet slåss om deg!

Det er viktig å få både turister og forretningsreisende til å bruke nettverkene deres – noe som betyr at de aktivt jobber for å fange opp samtalene og surfingen din. Det betyr at når du reiser til et land utenfor EU, vil du ofte ha en raskere og bedre forbindelse enn innenfor grensene.

Slik får du kontroll over bedriftsmobilene dine i utlandet

De fleste bedrifter har en policy for hvordan ansatte som reiser mye i jobbsammenheng, skal bruke telefonen. I beste fall har de også en mobilleverandør som kan hjelpe til med å regulere og kontrollere hvordan telefonen faktisk brukes.

En vanlig retningslinje er å sette en grense for internasjonal data – det vil si at personen bare kan surfe opp til et visst beløp, for eksempel 50 euro, og så stopper det automatisk. Hvis personen ikke aktivt går med på å fortsette å surfe, eller kjøper mer surfing utover avtalen, unngår man en dyr overraskelse når regningen kommer.

Alltid gratis å ringe via wifi

Virksomheter som bruker en skybasert IP-telefoniløsning, har en ekstra fordel som kan minimere høye kostnader, spesielt utenfor EU. Ved å ha en policy for hvordan og når telefonen skal brukes i utlandet, kan man for eksempel regulere at utgående samtaler kun kan ringes via internett og mobilappen – ettersom det da er helt gratis å ringe.

Lesetips: Derfor trenger bedriften din en telefonpolicy

Kontroll av autorisasjoner i utlandet avhengig av hvem som reiser

Som IT-ansvarlig eller telefoniansvarlig i bedriften er det viktig å også avklare hvem som faktisk skal bruke mobilen mye i utlandet i bedriften, og være tydelig på retningslinjene her. Med en god telefoniløsning kan du til og med administrere hver enkelt brukers mobilabonnement separat og tildele tillatelser etter rolle eller bruksområde. Det kan for eksempel hende at en supportmedarbeider ikke kan bruke jobbmobilen sin på ferie i Sri Lanka. Se på de spesifikke brukermønstrene dine, og finn ut hvem som skal ha tilgang til hva.

Det kan være 5-10 ansatte i bedriften din som reiser mye utenfor EU i jobbsammenheng – og de reiser kanskje ofte til samme region. Ved å analysere hvilke land dere faktisk besøker ofte, kan dere vurdere hvilken løsning som best oppfyller de ansattes behov, uten at det går på bekostning av banken. Skal en selger være basert i Beijing i tre måneder? Da kreves det sannsynligvis en annen type mobilløsning enn hvis lederen skal på innkjøpsreise til London i en uke!

Tips. En telefonpolicy er en god måte å kontrollere de ansattes telefonbruk på, både på kontoret og i utlandet. Slik skriver du en god telefonpolicy.

eSim er en løsning for gjentatte reiser

For kolleger som ofte reiser til de samme landene, kan du også kombinere det vanlige SIM-kortet ditt med et elektronisk SIM-kort som du alltid har i mobilen og kan slå av og på. Ofte finnes det leverandører som er gode på roaming i enkelte land, slik at du kan ringe og surfe til bedre priser enn hos din vanlige leverandør. Med et e-sim hos en bestemt operatør kan du holde kostnadene nede i utlandet, samtidig som du kan fortsette å bruke den valgte løsningen hjemme. Et pluss er at den ansatte slipper å bry seg med å bytte fysiske SIM-kort hver gang!

Vil du vite hvordan du best kan hjelpe dine ansatte til å bruke mobilen riktig – og jobbe smartere både internt og med kundene? I vår guide«Slik håndterer du mobilene i bedriften og unngår dyre abonnementer» gir vi deg våre beste tips!

Kom i gang med Telavox i dag!

Snakk med en av våre eksperter, eller kjøp nå og opplev ubegrensede bedriftssamtaler.

Företagstelefoni

Växel och plattform

Resurser

Bedriftstelefoni

Mobilt bedriftsnett

Ressurser