Kommer chat til å erstatte e-post fullstendig i Sverige?

Seksjoner

Flytt telefonien din til oss i dag

Behold tallene dine, så hjelper vi deg med flyttingen og kommer i gang med en gang.

Chat brukes av 84 prosent av den svenske befolkningen, ifølge den siste undersøkelsen fra Internetstiftelsen i Sverige (ISS). De fleste kommuniserer fortsatt via e-post, hele 97 prosent, men chat er på full fart inn, og på jobben er det flere fordeler med å chatte med kollegene.

Et raskt og effektivt kommunikasjonsverktøy

I Sverige har chat lenge vært en del av både jobb og fritid. På jobben kan et praktisk chat-verktøy hjelpe deg med å unngå å drukne i et hav av e-poster. Chat gjør det enkelt og praktisk å ta kontakt med kolleger og bidrar til å senke terskelen for kommunikasjon mellom kolleger. Det er et effektivt verktøy for å skape interne sosiale nettverk i bedriften, uavhengig av hvor i verden medarbeiderne befinner seg.

– Chat utfordrer tradisjonelle hierarkier og brukes mer spontant og uten et uttalt formål, uavhengig av tittel. Dette kan påvirke arbeidsmiljøet og gjøre det mer demokratisk. E-post føles mer ekskluderende og oppfordrer ikke til dialog i samme grad, sier Sofie Eliasson, teamleder og utvikler hos Telavox.

Halvparten av befolkningen bruker chat daglig i Sverige 2020

Halvparten av alle svenskene chatter hver dag i 2020, nesten alle unge bruker chat eller direktemeldinger, og 57 prosent av alle yrkesaktive i Sverige chatter daglig.

– En av grunnene til at chat har begynt å finne veien inn i stadig flere bedrifter, er at mange unge mennesker som er vokst opp med MSN- og ICQ-chatter, har kommet inn i bedriftsverdenen. De er vant til å kommunisere raskt og uformelt. For å tiltrekke seg de yngre generasjonene bør man derfor ha verktøy som møter deres forventninger, sier Sofie.

Store gevinster

Chat bidrar også til raskere kommunikasjon, noe som gir mulighet for dialog og raskere svar på spørsmål.

– I stedet for å sende e-poster frem og tilbake, sparer man mye tid ved å chatte. Det bidrar også til å redusere misforståelser fordi du enkelt kan stille oppfølgingsspørsmål, sier Sofie.

Når det gjelder sikkerhet, er chat også å foretrekke. E-post kan lett havne hos feil person.

– Å sende en e-post til feil person har nesten alle opplevd, og det kan få store konsekvenser hvis den havner i feil hender. Med et chat-verktøy reduserer du risikoen betydelig, sier Sofie.

{{cta(‘8e763886-68c1-4376-90d2-694abdba4c42’)}}

Chat kan muligens slå e-post

I 2017 eksploderte bruken av direktemeldinger og chat, ifølge ISS-rapporten fra samme år. Siden 2014 har den daglige bruken av chat nesten tredoblet seg. Sofie spår at interne chatter på arbeidsplassen også i økende grad vil erstatte e-post.

– «Vi ser på kundene våre at chatten sakte, men sikkert øker, og at stadig flere innser fordelene ved å chatte med kolleger for både kunnskapsutveksling, spørsmål og lunsjplaner», sier Sofie.

Ser vi på chat fra et globalt perspektiv, kan vi se at 2,5 milliarder mennesker brukte chat minst én gang i måneden i 2019. Dette tallet forventes å stige til tre milliarder mennesker innen 2022. Så selv om chat i Sverige – og resten av verden – kanskje ikke kommer til å erstatte e-posten helt, kommer den definitivt til å være der sammen med e-posten.

Tips: I tillegg til å bruke en chat til å kommunisere internt, er en live chat på nettsiden en effektiv måte å øke leads, salg og kundetilfredshet på!

Kom i gang med Telavox i dag!

Snakk med en av våre eksperter, eller kjøp nå og opplev ubegrensede bedriftssamtaler.

Företagstelefoni

Växel och plattform

Resurser

Bedriftstelefoni

Mobilt bedriftsnett

Ressurser