4 grunner til å installere live chat på nettstedet ditt

Seksjoner

Flytt telefonien din til oss i dag

Behold tallene dine, så hjelper vi deg med flyttingen og kommer i gang med en gang.

Økt salg, flere leads, høyere kundetilfredshet og en kortere salgssyklus. Dette er bare noen av fordelene ved å ha en live chat på nettstedet ditt.

Tenk deg at du kommer inn i en butikk. Du ser deg rundt, og produktene virker interessante. Du ser deg om etter en ansatt, men bak disken er det tomt. Du skjønner snart at hele butikken er ubemannet. Det er ingen som kan svare på spørsmålene dine. Det er bare en postkasse ved siden av kassen, der du kan legge igjen en beskjed.

Hva er sannsynligheten, at du vil kjøpe noe i en slik butikk? Sannsynligvis ikke veldig høy. Likevel er det ofte akkurat slik kunder blir behandlet på nettet.

Du har brukt tid og penger på produktutvikling, markedsføring og nettstedet ditt. Men når du først har brutt gjennom støyen og lokket en potensiell kunde til å besøke deg på nettet – hva skjer da?

Hvis nettstedet ditt mangler live chat, er det en overhengende risiko for at du går glipp av store forretningsmuligheter på daglig basis.

1. Flere leads og mer salg

Økende etterspørsel etter rask service

Dagens kunder er utålmodige og lett distraherbare. De er vant til å ha all informasjonen de trenger lett tilgjengelig, og de går raskt videre hvis de synes noe går tregt eller ikke finner svarene de leter etter. Hele 44 % av Zendesk-kundene i undersøkelsen sier at tilgang til spesialisert hjelp via live chat er en av de viktigste funksjonene en bedrift kan tilby på nettet.

Lange responstider = tapte leads

I en omfattende studie sammenlignet selskapet Drift 433 ulike salgsteam og hvor raskt de svarte på netthenvendelser. De målte også hvordan responstiden påvirket antallet leads som ble generert. Resultatene talte for seg selv:

Sjansen for å komme i kontakt med en besøkende ble redusert med 10 ganger hvis den besøkende ble stående uten svar i mer enn 5 minutter. En ventetid på mer enn 15 minutter innebar at så godt som alle potensielle leads gikk tapt.

Graf: Det er 10 ganger mindre sjanse for å få kontakt med en kunde etter de første 5 minuttene

Studier viser at når noen uttrykker interesse for produktet ditt på nettet, har du fem minutter på deg til å etablere en kontakt.

Hvis svaret ditt tar mer enn fem minutter, reduseres sjansene dine for å nå gjennom drastisk. Og hva betyr det når en besøkende forlater nettstedet ditt for raskt? Jo, det betyr at alle ressursene du la ned i å få den besøkende dit i første omgang, var bortkastet.

Økt salg med live chat

Live chat gir uvurderlig direkte kontakt med potensielle kunder som er interessert her og . Ifølge Forrester er det 2,8 ganger større sannsynlighet for at besøkende som har brukt live chat, gjennomfører et kjøp enn de som ikke har gjort det. Dessuten bruker live chat-kunder i gjennomsnitt 60 % mer penger enn andre kunder.

Live chat betyr umiddelbar kommunikasjon – på kundens premisser.

Det er viktig å huske på at digitaliseringen har endret kjøpsreisen fundamentalt. Dagens forbrukere gjør vanligvis grundige undersøkelser på nettet, og sammenligner først ulike alternativer på egen hånd.

Det betyr at når de tar kontakt, er de ofte kommet langt i kjøpsprosessen, snarere enn i begynnelsen. Besøkende på nettstedet ditt er derfor ofte svært nær en avslutning, og bør prioriteres og behandles deretter.

2. B2C: Kundene dine foretrekker å chatte

Live chat – et konkurransefortrinn

Tenk over det: Hvordan foretrekker du å kommunisere privat? Hvor ofte tar du faktisk telefonen og ringer noen, eller setter deg ned og skriver en e-post? Og hvor ofte skriver du en tekstmelding i stedet? Sannsynligvis oftere, hvis du er som de aller fleste.

Tabell med sammenligninger av kanal- og kundetilfredshet

At vi liker å «tekste», er ikke noe nytt. Allerede i 2016 viste en undersøkelse fra Twilio at 9 av 10 forbrukere ønsker å kunne sende tekstmeldinger til bedrifter på samme måte som vi gjør privat. Likevel er dette et område der mange bedrifter henger etter. Å tilby live chat gir bedriften din et umiddelbart konkurransefortrinn.

Høyest kundetilfredshet og mer lojale kunder

For alle som mener alvor med å skape en positiv kundeopplevelse, er live chat et must. En undersøkelse utført av Zendesk viser tydelig at live chat, med 92 % kundetilfredshet, leder an foran telefon (88 %), e-post (85 %) og sosiale medier (Facebook 84 %, Twitter 77 %). 63 % av kundene i undersøkelsen oppga også i en annen undersøkelse at de heller og oftere ville komme tilbake til nettsteder som tilbyr chat, enn til dem som ikke gjør det.

For bedrifter som innser fordelene med live chat, ligger det store forretningsmuligheter i det. Selv om de fleste ønsker å kunne kommunisere i sanntid med bedrifter via chat, er det bare et mindretall av bedriftene som tilbyr denne muligheten.

Rask responstid er med andre ord en av de mest avgjørende konkurransefaktorene i markedet – men mange selskaper er trege med å tilpasse seg.

Svar på spørsmål i sanntid

Uansett hvor god og informativ nettsiden din er, vil en besøkende som er seriøst interessert i det du tilbyr, sannsynligvis ha spørsmål og bekymringer. En live chat gir teamet ditt muligheten til å svare på spørsmål, løse problemer og ta opp innvendinger – akkurat når de oppstår. I stedet for å risikere at den potensielle kunden surfer på nettet for å finne svar hos en konkurrent.

3. Mer effektiv støtte

Opptil tre ganger høyere produktivitet

Live chat gjør ikke bare supportteamet ditt mer tilgjengelig, det kan også jobbe smartere og mer effektivt. Flere tickets kan håndteres parallelt, så i mange tilfeller kan live chat mer enn tredoble supportproduktiviteten. Mange deler av samtalen kan også automatiseres, noe som gjør arbeidet enda mer effektivt.

Kortere ventetider

Ingen liker å vente. En live chat på nettstedet ditt betyr både kortere ventetid og mindre telefonkøer. Kundene kan gjøre andre ting mens de chatter, noe som reduserer risikoen for frustrasjon.

4. B2B: Kortere salgssyklus

Raskere virksomhet

Live chat snur den tradisjonelle salgstrakten på hodet. Brukt på riktig måte kan den dramatisk redusere tiden det tar å gå fra et første besøk på nettstedet ditt til en avtale. I stedet for en lang og ofte tungvint omvei via skjemaer, e-post og CRM til den første salgssamtalen, kan du med live chat starte en dialog umiddelbart.

Kvalifiser potensielle kunder på et tidlig stadium

Med en smart introduksjonsmelding eller et velformulert spørsmål kan du umiddelbart sortere besøkende, kvalifisere potensielle kunder og sende dem videre til riktig person i salgs- eller supportavdelingen – uten at den besøkende føler at det er komplisert og vanskelig.

Fra pitch til dialog

Det er en grunn til at samtalemarkedsføring og samtalesalg er noen av våre vanligste moteord. Grunnen er enkel: Det fungerer. Når kunden, og ikke selgeren, tar initiativ til en dialog, skjer det et skifte i rollene mellom dem.

Brukt på riktig måte forvandler live chat selgeren fra en som selger, til en som hjelper. Og som alle gode selgere allerede vet – her ligger nøkkelen til å maksimere både kundetilfredshet og resultater.

{{cta(‘fadeb23c-221f-480e-a2a8-3d7d6b04c2aa’)}}

Installer live chat på nettstedet ditt

Med Telavox får du en gratis live chat som du enkelt kan installere på nettstedet ditt. Livechatten er en del av Telavox-widgeten, som gjør det enkelt for deg å snakke med kundene dine i sanntid. I tillegg viser Telavox-widgeten ventetiden i køen, bedriftens åpningstider og kontaktinformasjon.

Ta kontakt med oss for å finne ut mer!

Kom i gang med Telavox i dag!

Snakk med en av våre eksperter, eller kjøp nå og opplev ubegrensede bedriftssamtaler.