SIP-trunking og VoIP er to begreper som det snakkes mye om og som er relatert til hverandre, men kanskje ikke på den måten du trodde. Telefoniverdenen er full av forkortelser og begreper som ligner på hverandre, og det er lett å blande dem sammen. Her forklarer vi begrepene og hvordan taleanrop over Internett henger sammen!
Hva er VoIP?
VoIP (Voice over Internet Protocol) er et vidt begrep som omfatter alle taleanrop over Internett, dvs. at det ikke er en del av det offentlige telefonnettet. VoIP konverterer analoge telefonsamtaler til digitale signaler som sendes over Internett.
Innenfor alle disse telefonsamtalene finnes det en rekke protokoller, hvorav SIP er den vanligste. Det er derfor en av flere protokoller som gjør VoIP mulig. VoIP kan også omtales som IP-telefoni, bredbåndstelefoni og internettelefoni. Uansett hva det kalles, refererer det til teknologien som muliggjør taleanrop over nettet.
Hvordan fungerer VoIP?
For å bruke VoIP trenger du en type VoIP-telefon som ringer over Internett. Når du ringer, tar VoIP et analogt talesignal og komprimerer det til et digitalt signal som deretter sendes over Internett som data. En VoIP-samtale går bare over Internett eller et privat, internt nettverk.
To typer VoIP-telefoner
En VoIP-telefon kan brukes på ulike måter, men uansett om det er maskinvare eller programvare, innebærer det samtaler som går over Internett. Du kan bruke en VoIP-telefon til å ringe til andre VoIP-telefoner, fasttelefoner eller mobiltelefoner.
- VoIP i en fasttelefon
- VoIP i mobiltelefoner eller datamaskiner (softphones)
Den enkleste formen er VoIP-telefoner, som fungerer omtrent på samme måte som en vanlig telefon, men de er koblet direkte til datamaskinen via USB eller trådløst. Dette kan være en god løsning for eksempel i et konferanserom eller i resepsjonen.
VoIP kan også tilpasses som en programvare du bruker på datamaskinen din eller som en app på mobiltelefonen din. Programvaren på datamaskinen setter opp en direkte forbindelse (P2P) til datamaskinen du ringer til når du ringer.
En SIP-telefon er et synonym for en VoIP-telefon eller en softphone.
Hva er SIP?
SIP står for Session Initiation Protocol og er en kommunikasjonsprotokoll som er industristandarden for de fleste typer VoIP-distribusjon. En protokoll er i denne sammenhengen et system av digitale regler som gjør det mulig for enheter å kommunisere. SIP er dermed mer et produkt og en tjeneste for å ringe over Internett.
VoIP-samtaler er en type økt som SIP kan håndtere, og SIP er bare én av mange protokoller som kan brukes til å implementere VoIP, på samme måte som HTTP ligger til grunn for websider.
Hvordan fungerer SIP?
SIP bruker VoIP til å sende informasjon over internett eller intranett. I stedet for de tradisjonelle kobberlinjene bruker du en SIP-trunk-linje for samtaler av ulike slag. En SIP-trunk har plass til flere SIP-kanaler, og hver kanal fungerer som en vanlig telefonlinje.
Du trenger bare én SIP-trunk, siden den kan håndtere et hvilket som helst antall kanaler. Antallet SIP-kanaler kan enkelt skaleres opp og ned basert på hvor mange samtaler du foretar. En SIP-trunk kan brukes til å overføre datapakker over et hvilket som helst nettverk, f.eks. internett, ISDN (fysisk telefonnettverk) eller VPN.
Med SIP-trunks kan du ringe over Internett til hvem som helst – uansett om de bruker VoIP eller PSTN. For at SIP-trunking skal fungere, må PBX-en din være SIP-kompatibel, og du må ha en rask nok internettforbindelse.
Hvordan forholder SIP seg til IP?
IP (Internet Protocol) er også en type protokoll, men det handler mer generelt om å sende informasjon over Internett. Hvis IP symboliserer veien du kjører på internett, er SIP den typen transport du bruker på veien, for eksempel en buss eller bil, for å ringe over internett.
Hvordan henger VoIP og SIP-trunks sammen?
Generelt sett er både VoIP og SIP-trunk konsepter for å ringe over internett i stedet for å bruke stikkontakten i veggen og kobberkabler. Man kan si at VoIP er en teknologi eller et konsept for telefoni over Internett, mens SIP er en tjeneste.
Hvis du ringer ved hjelp av VoIP, er SIP rammeverket for hvordan samtalen kobles sammen. Hvis du har en telefon i den ene enden og en annen telefon i den andre, må begge punktene vite hvordan de skal kommunisere med hverandre. SIP er da språket de bruker for å snakke med hverandre. VoIP er selve samtalen.
SIP-trunking er en del av det samme nettverket som samtalene dine går over. Protokollen er lagret i telefonsentralen du har i bygningen din og på internettleverandørens utstyr. VoIP-samtaler rutes i stedet fra et sentralt sted av en separat leverandør som kontrollerer trafikken. Det er ikke like sikkert og betyr at hvis systemet går ned, har du ingen samtalefunksjonalitet.
Du kan bruke VoIP uten SIP-trunking, men ikke SIP-trunking uten VoIP. SIP forbedrer VoIP slik at du kan kommunisere via multimedia, enten det er videokonferanser, tekst eller filer. Uten SIP er VoIP bare taleanrop over Internett.

Fremtidssikre, fleksible og skalerbare løsninger
Bruk av VoIP med eller uten SIP gir begge de samme fordelene. Blant de beste er at det er fremtidsrettet. Internett kommer definitivt til å eksistere om 100 år, men kanskje i en annen drakt. Uansett vil det finnes en måte å koble samtaler på så langt inn i fremtiden.
Alternativet, å fortsette å bruke de fysiske kobberlinjene og det gamle PSTN-nettet, er i ferd med å fases ut i store deler av verden. Årsaken er at det er dyrt å vedlikeholde og bruker gammel teknologi.
Å ringe over nettet gir også mange kostnadsfordeler. Ved å bruke internett i stedet for en bestemt operatørs linjer (som de har vedlikeholdskostnader på), blir det billigere å bruke både SIP-trunking eller bare en VoIP-løsning. Du reduserer også de totale samtalekostnadene ettersom du ringer gratis over internett.
Det er også skalerbart, siden du ikke trenger å trekke ledninger og ikke trenger spesifikke telefonkontakter. I stedet kan du bruke internettuttakene og det samme trådløse nettverket som du bruker til datamaskinene dine. Du får også en helt ny grad av fleksibilitet, siden du ikke trenger å være på kontoret for å ta imot samtaler – du kan jobbe hvor du vil.
VoIP, SIP-trunking eller UCaaS – hva er best?
VoIP passer egentlig alle, og de fleste bruker VoIP i en eller annen grad. Om du ringer en privat samtale over Zoom eller har et kundemøte i Microsoft Teams, er det VoIP du bruker. VoIP passer derfor for bedrifter i alle størrelser og bransjer som et supplement til andre telefonitjenester. En ulempe med løsninger som Skype og Teams er imidlertid at det krever at den du snakker med, har programvaren installert på datamaskinen eller mobiltelefonen sin.
For å avgjøre hvilken løsning som er best for deg, må du tenke på hvilke kommunikasjonsbehov du har. Er du en mindre bedrift med mindre behov for løsninger og funksjoner, og som hovedsakelig foretar taleanrop? Da kan det være nok med en enkel VoIP-løsning som et supplement til telefonsentralen, uten SIP-trunking. Men hvis du er i en vekstfase eller ser at behovene dine vil endre seg i fremtiden, bør du i stedet se på løsninger som inkluderer SIP. Det vil ikke bare spare deg for penger, men også øke produktiviteten.
Er du interessert i en enhetlig løsning for kommunikasjonen din, der du outsourcer hele behovet og lar én leverandør ta seg av alt? Da er det en UCaaS-løsning du bør se nærmere på. UCaaS (Unified Communications as a Service) er ulike skybaserte løsninger der kommunikasjonen din er samlet på én plattform. Det blir stadig viktigere at de ulike programmene og kommunikasjonsløsningene dine enkelt kan snakke med hverandre.
Les videre for å finne ut om SIP-trunking er den beste løsningen for deg: SIP-trunking for din PBX.
Vil du vite mer om Telavox og våre VoIP- og SIP-løsninger?
Vi i Telavox kan hjelpe deg med alt som har med SIP, VoIP, mobiltelefoni og PBX-tjenester å gjøre. Bestill en gratis demo og lær mer om mulighetene!