En PBX i skyen er et mobiltelefonsentralbord som er mye mer enn bare teknologien som kobler sammen bedriftens telefonsamtaler. Med en skybasert PBX får bedriften din én løsning for all kommunikasjon: fra chat og telefoni til konferansesamtaler og video.
En skysentral – mer enn bare telefoni
En sky-PBX eller virtuell PBX er en moderne PBX som håndterer bedriftstelefoni. I likhet med de eldre versjonene er den ikke fysisk knyttet til et fast sentralbord, men inneholder alle telefonifunksjonene som tilbys av tradisjonelle, fysiske sentralbord, i tillegg til en rekke kraftige digitale kommunikasjonsverktøy, hvorav noen bare er mulig takket være nettskyen.
Dagens skybaserte sentraler har plass til et bredt spekter av kommunikasjonstjenester – fra digitale tale- og videosamtaler, konferansegrupper, SMS og tale- og videomeldinger til telefonsvarer som transkriberer alle meldinger til e-post, og mye, mye mer.
Hvordan fungerer en sky-girkasse?
En skybasert PBX er basert på programvare i skyen. Du kan ringe og motta samtaler ved hjelp av Voice over IP-telefoni (VoIP). Det fungerer akkurat som om sentralbordet var på kontoret ditt (men du trenger ikke å gjøre plass til et fysisk sentralbord).
Den største fordelen med en PBX i skyen er den betydelige kvalitetsforskjellen i selve tjenesten. Din PBX-leverandør overvåker, vedlikeholder og oppdaterer tjenestene i skyen kontinuerlig, slik at du alltid har tilgang til den aller nyeste teknologien og de nyeste funksjonene.
Smarte funksjoner i en skybasert børs
En god nettsky-PBX inneholder en rekke smarte funksjoner som gjør arbeidsdagen enklere og mer effektiv, og som forbedrer kommunikasjonen med kundene.
Noen smarte funksjoner i et nettsky-sentralbord:
- Status – sett opp profiler slik at du alltid vet når kollegene dine er tilgjengelige, og de kan på sin side se om du for eksempel er til lunsj eller på kontoret.
- Tale- og videosamtaler – ring kolleger eller organiser en videokonferanse med kunder.
- Instant messaging – styrker det interne samarbeidet ved at dere enkelt og raskt kan skrive til hverandre internt.
- Henvisninger – Når du har hendene fulle på jobb, er det vanskelig å holde styr på telefonen. Når det er mye å gjøre, er det en stor hjelp om noen andre kan ta imot samtaler. Så det er bare å sette over samtalen og sette innringeren over.
- Knappvalg og IVR – For deg som driver et hotell eller en kafé, er IVR perfekt for å sette opp ulike smarte knappvalg. Ved å la innringeren velge mellom å trykke 1 for å bestille bord eller 2 for å bestille hotellrom, sparer både du og kundene dine tid og energi ved at gjestene enkelt kommer i kontakt med riktig person. Husk også å spille inn en hyggelig velkomstmelding som kan spilles av når alle linjer er opptatt og ingen kan svare.
- Samtaleopptak – En svært verdifull funksjon for en supportavdeling er samtaleopptak. Du tar ganske enkelt opp alle samtaler som deretter kan brukes som dokumentasjon eller som et opplæringsverktøy for nyansatte.
De 8 viktigste fordelene med en skysentral
1. Enkelt å skalere opp og ned
Fysiske telefonsentraler er per definisjon begrensede. Hostede og lokale plattformer krever at du investerer i maskinvare og fast infrastruktur på forhånd. Dette gir deg begrenset kapasitet, noe som gjør det vanskelig å håndtere midlertidige topper i etterspørselen. Det er også vanskelig å skalere opp og ned antall brukere.
En skybasert PBX baserer seg i stedet på programvare i skyen, der kapasiteten er tilnærmet ubegrenset. Leverandøren din kan derfor sørge for nok nettverkskapasitet til at det alltid er nok å ta av. En moderne skysentral med en lisensbasert forretningsmodell gjør at du raskt kan redusere utgiftene hvis virksomheten din må redusere bemanningen. I tillegg slipper du maskinvarekostnadene som er forbundet med fysiske switcher.
2. Du sparer penger
Den fleksible, skalerbare skysentralen betyr at du bare trenger å betale for akkurat den kapasiteten du trenger. Du kan enkelt kjøpe og si opp tjenester for ansatte, og betale i form av lisenser som enkelt kan sies opp, fryses eller flyttes mellom brukere.
I tillegg til å unngå store engangsbeløp for maskinvare eller infrastruktur, vil du også redusere de totale kostnadene generelt. Skybaserte leverandører kan holde prisene nede, ettersom de kjøper ressurser i bulk for betydelig lavere summer, og dessuten vedlikeholder plattformene sine på en mer kostnadseffektiv måte.
3. Enkel å administrere og brukervennlig
En skysentral kan enkelt tilpasses dine behov, og fordi den er virtuell, kan du ringe og motta samtaler på samme måte som om sentralen befant seg fysisk på arbeidsplassen din – men uten å måtte administrere den selv. Fordi en moderne nettsky-PBX er bygget for selvbetjening, har du full kontroll til enhver tid og kan utnytte statistikken fra PBX-en på best mulig måte.
4. Programvaren oppdateres kontinuerlig – du trenger ikke å utføre vedlikehold
Du kan være trygg på at programvaren din oppdateres kontinuerlig. Oppdateringer vises automatisk på systemet ditt, og du har alltid tilgang til den nyeste og beste versjonen av programvaren.
5. Enkelt å integrere med andre systemer som CRM
En skybasert PBX gjør det også mye enklere å integrere PBX-tjenestene dine med andre skybaserte applikasjoner du bruker. Du kan for eksempel koble PBX til kalenderen din eller integrere IP-telefoni, CRM og kundeservice med hverandre. En skysentral er rett og slett et moderne knutepunkt for kommunikasjon og samarbeid, noe som gir virksomheten din et håndfast konkurransefortrinn.
6. Det fremmer internt samarbeid og øker produktiviteten
Med et virtuelt sentralbord vil teamet ditt også være bedre rustet for internt samarbeid, og du vil oppleve høyere produktivitet. Med en rekke funksjoner som chat, videokonferanser og integrasjoner med andre systemer blir arbeidsdagene både enklere og mer effektive.
Med riktig valg av virtuelt sentralbord blir det enkelt å administrere den interne kommunikasjonen. Tilpass tilgjengeligheten din, få enkel tilgang til kollegenes kontaktinformasjon og chatte med medarbeiderne.
7. Du tilbyr bedre kundeservice
Du får flere fornøyde kunder! Og hvordan gjør du det? Med smarte henvisninger og interaktiv stemmesvar (IVR) får kundene raskere og bedre hjelp, og de kommer direkte til rett person. Og hvis det ikke er noen på stedet som kan ta imot samtalen, gjør et godt sentralbord det enkelt å sette opp og aktivere riktig IVR-melding for å gi beskjed om hva som skjer.
8. Tilrettelegging for fjernarbeid
Fordi en skysentral er mobil, kan du og dine ansatte ta telefonen og viderekoble samtaler uansett om dere er på reise, jobber hjemmefra eller står i lunsjkøen. En virtuell PBX gjør det med andre ord enkelt å jobbe hjemmefra eller på farten. En skybasert PBX gir deg frihet, ettersom alle PBX-funksjoner er tilgjengelige på mobiltelefonen din. Du kan endre åpningstider, justere tilgjengeligheten din og viderekoble samtaler. Det forenkler arbeidsdagen din uansett hvor du er – enten det er fra hjemmekontoret eller på toget.
Sammendrag
En PBX i skyen er noe bedrifter av alle størrelser trenger i dag. Du kan jobbe mer fleksibelt og effektivt, forbedre kundeopplevelsen og bruke mange smarte funksjoner for å styrke virksomheten din. Du får også full kontroll over telefonien din. Du bestemmer selv hvilket nummer som skal vises når du ringer noen, og hvilke(t) nummer du kan nås på. Og hvis du er borte på jobb, kan du forhåndsinnstille hvilke samtaler du vil ta imot, og hvilke samtaler som skal viderekobles til en kollega. Mulighetene er praktisk talt uendelige.