Hva er en SIP-trunk? Vi forklarer konseptet!

Seksjoner

Flytt telefonien din til oss i dag

Behold tallene dine, så hjelper vi deg med flyttingen og kommer i gang med en gang.

SIP-trunking er et begrep som ofte dukker opp når man snakker om telefoni. Men hva er egentlig en SIP-trunk? Hvordan fungerer SIP, og hvordan kan din bedrift dra nytte av teknologien? Vi forklarer konseptet og fordelene med teknologien.

Hva er SIP?

SIP står for Session Initiated Protocol. Det er protokollen som muliggjør telefoni og VoIP-tjenester. Sistnevnte er også kjent som IP-telefoni, bredbåndstelefoni og internettelefoni. En SIP-trunk er en virtuell telefonlinje som gjør det mulig å ringe og motta samtaler over internett. Både tale- og videosamtaler, samt chat-meldinger, kan styres av en SIP-trunk.

Dette kan sammenlignes med å ringe over det tradisjonelle analoge telefonnettet, også kjent som PSTN (Public Switched Telephone Network). Det er et nettverk som består av kobbertråder, og som krever en fysisk forbindelse mellom to punkter for å foreta en telefonsamtale. I lang tid var det ryggraden i all telekommunikasjon.

Men den tiden er på vei mot slutten. I stedet øker etterspørselen etter digitale telefonitjenester og skybaserte telefoniløsninger, SIP-trunking, IP-telefoni og skysentraler hele tiden.

Hva er en SIP-økt og en SIP-telefon?

En såkalt SIP-økt er ganske enkelt en samtale eller økt via en SIP-trunk. Med SIP kan du etablere økter mellom to parter, en mottaker og en avsender. Du kan også parkere og viderekoble anrop og legge til flere deltakere i løpet av økten.

En SIP-telefon er det samme som en VoIP-telefon eller en softphone. De er bare forskjellige navn på telefoner som du kan bruke til å ringe VoIP-samtaler. SIP-telefoner kan være både programvare- og maskinvarebaserte. En maskinvarebasert SIP-telefon fungerer omtrent som en vanlig telefon, men den kan motta og foreta anrop over Internett i stedet for det tradisjonelle telefonnettet. Programvarebaserte SIP-telefoner kan i stedet la datamaskiner fungere som telefoner.

Slik fungerer en SIP-trunk

En SIP-protokoll er tekstbasert og ligner på en HTTP-protokoll. SIP er industristandarden for kommunikasjon via tale og video over Internett eller et intranett. SIP bruker i sin tur VoIP til å sende informasjon over Internett. Du bruker altså en SIP-trunk-linje i stedet for en tradisjonell telefonlinje enten du ringer til en kollega på et annet kontor eller videochatter med noen internt.

Når et innkommende anrop kommer, rutes det gjennom det aktuelle telefonsystemet ved hjelp av signalinformasjon som gjør at telefonen vet hvor den skal sende anropet.

Med SIP-trunks kan du ringe over Internett til hvem som helst – uansett om de bruker VoIP eller PSTN. SIP-trunking fungerer med en SIP-kompatibel telefonsentral. Den erstatter dermed de tradisjonelle kobberlinjene.

En SIP-trunk kan håndtere flere SIP-kanaler/SIP-linjer, og hver SIP-kanal håndterer én samtale, akkurat som en tradisjonell telefonlinje. Med gamle telefonlinjer var det imidlertid tidkrevende og vanskelig å legge til flere kanaler i bedriften. En SIP-trunk kan håndtere et ubegrenset antall kanaler, så du trenger bare én SIP-trunk. Hvor mange SIP-kanaler du trenger, avhenger av hvor mye du ringer internt i bedriften.

Hva kreves for å bruke SIP-trunking?

Alt du trenger er en tilkobling i form av et internettabonnement og en SIP-kompatibel PBX som trafikken kan sendes til. De fleste nye PBX-er er SIP-kompatible, men hvis du har en eldre PBX som er designet for det gamle telefonnettet, må du oppgradere til en IP PBX.

De viktigste fordelene ved å bruke SIP-trunking

En stor fordel med SIP-trunking er at det er fremtidsrettet. Internett vil fortsatt eksistere om 100 år – selv om det kanskje er utformet på en annen måte. Uansett vil det være muligheter for å koble samtaler på en lignende måte i lang tid fremover.

SIP-trunking er også en kraftig og sikker teknologi. Ingen ønsker at samtalene deres skal bli hacket, enten det er en telefonsamtale eller en videokonferanse. Hvis forbindelsen din skulle gå ned, sørger SIP-trunking for at samtalene dine automatisk omdirigeres etter noen sekunders avbrudd.

Reduserte kostnader

Det er mange fordeler med å ringe over Internett i stedet for over det analoge telefonnettet. Den kanskje mest åpenbare forskjellen, og det som tiltrekker mange, er de reduserte kostnadene SIP kan tilby. Noen av grunnene til at du kan redusere kostnadene for telefoni, er blant annet følgende:

  • Lavere forhåndskostnader – du trenger ikke å legge inn så mye penger fra starten av.
  • Lavere samtalekostnader – du ringer gratis mellom de tilkoblede kontorene dine.
  • Redusert antall faste abonnementer.
  • Du trenger ikke å betale for vedlikehold av en bestemt operatørs kabling.
  • Lavere månedlig linje- og DID-leie ettersom du ikke trenger å betale for å bytte opp til flere linjer.
  • Med SIP-trunking kan du bruke lokale og avgiftsfrie numre som går til den samme SIP-trunken.
  • Du trenger bare å vedlikeholde ett nettverk fordi SIP-trunking kjører over datanettverket ditt. Dermed kan du kutte ned på ressursene du måtte bruke på å administrere PSTN-nettverket.

Forbedret fleksibilitet

SIP-trunking er en skalerbar løsning som lar deg være fleksibel. Hvis den travleste perioden er rundt jul og nyttår, kan du skalere opp når du vet at anropstrafikken vil være mer intens, og deretter fjerne de ekstra linjene i lavsesongen. Hvis du ønsker å legge til flere telefonlinjer, vil det ta lang tid å installere dem hvis du bruker det tradisjonelle telefonnettet.

Med SIP-trunking er du ikke avhengig av en geografisk plassering, men du ringer gratis mellom alle kontorer, uansett land. Det spiller altså ingen rolle om de ansatte jobber hjemmefra eller i utlandet – kostnadene for samtalene er gratis når du bruker internettabonnementet ditt.

Med SIP-trunking kan du i stedet raskt legge til flere linjer og kanaler med DID (Direct Inward Dial) – det tar vanligvis bare noen minutter å sette opp. Siden SIP-trunking muliggjør DID, kan alle på kontoret ha sin egen SIP-linje. Som vi nevnte tidligere, er det ikke noe problem å flytte eller åpne nye kontorer – dere kan fortsatt bruke de samme numrene.

Vil du vite mer?

Hos Telavox kan vi hjelpe deg med alt som har med SIP, VOIP, mobiltelefoni og PBX-tjenester å gjøre. Bestill en gratis demo og lær mer om mulighetene!

Kom i gang med Telavox i dag!

Snakk med en av våre eksperter, eller kjøp nå og opplev ubegrensede bedriftssamtaler.

Företagstelefoni

Växel och plattform

Resurser

Bedriftstelefoni

Mobilt bedriftsnett

Ressurser