Få fart på e-handelen med riktig telefoniløsning

Seksjoner

Flytt telefonien din til oss i dag

Behold tallene dine, så hjelper vi deg med flyttingen og kommer i gang med en gang.

E-handelen blomstrer, og det ser ikke ut til at bransjen kommer til å bremse opp. Men klarer du å holde tritt med den økende etterspørselen? En måte å lette byrden på er å bruke en kommunikasjonsløsning som gjør livet enklere for både kunder og ansatte.

E-handelen vokser seg stadig sterkere

E-handel, det vil si alle kommersielle transaksjoner som bedrifter eller forbrukere gjør over internett, øker stadig for hvert år. De siste årene har internetthastighetene blitt raskere, noe som gjør det lettere å holde kundene fornøyde takket være en bedre brukeropplevelse på nettet. Samtidig har e-handelsbedriftene blitt mer sofistikerte, og for å være konkurransedyktig må du oppfylle de stadig høyere kravene fra nettkundene.

Og forbrukerne elsker virkelig å handle på nettet! Da Riksbanken undersøkte svenskenes betalingsvaner i 2020, svarte 66 % at de hadde kjøpt varer og tjenester på nettet i løpet av den siste måneden. I 2021 nådde det globale e-handelssalget rundt 4,9 billioner dollar. Dette tallet forventes å vokse med 50 % i løpet av de neste fire årene, til rundt 7,4 billioner dollar innen 2025.

Vellykket e-handel krever god kommunikasjon

For å lykkes i en verden av e-handel må de ulike delene av virksomheten være sammenvevd. Nettbutikken og tilstedeværelsen din må være tett integrert med lager, distribusjon, logistikk og kundeservice. For å få dette til å fungere, trenger du en kommunikasjonsløsning som kombinerer komponentene i ett system og får dem til å fungere problemfritt sammen. La oss se nærmere på dette!

TIPS: Hvis du er på utkikk etter de beste kommunikasjonsløsningene for detaljhandelen, vil du elske dette blogginnlegget!

Smart og enkel kommunikasjon med VoIP og UCaaS

En dedikert telefoniløsning kan hjelpe e-handelsbedrifter av alle størrelser med å få kontroll over kommunikasjonen. Etter hvert som flere bedrifter har gått over til skytjenester, har de også oppdaget fordelene med VoIP (Voice over Internet Protocol). VoIP gir deg flere funksjoner enn en standard PBX og gjør det enkelt å foreta innkommende og utgående samtaler over Internett.

Men de fleste moderne bedrifter trenger mer enn VoIP i dag og en måte å skape mer sømløs kommunikasjon på tvers av alle kontaktpunkter. En videreutvikling av VoIP er UCaaS (Unified Communications as a Service), som tar kommunikasjonen til neste nivå. Det gir enda flere alternativer og muligheten til å forene flere kommunikasjonskanaler i én plattform, for eksempel telefoni, SMS, e-post, chat og mer. Som vi skal se nærmere på senere i denne artikkelen, er en god telefoniløsning avgjørende for at e-handelsbedrifter skal kunne kommunisere både internt og eksternt på en smidig måte.

Forbedret ekstern kommunikasjon og kundestøtte

Selv om kundene dine bare handler på nettet og du ikke har en fysisk butikk, forventer de full kundestøtte. Ifølge HubSpot vil 33 % av forbrukerne heller kontakte et selskaps kundeservice via sosiale medier enn via telefon. Dette betyr imidlertid at de fleste kunder fortsatt foretrekker å ringe, så muligheten til å kontakte deg via telefon bør bestå.

Med UCaaS kan kundene dine kontakte deg på den plattformen de foretrekker. Siden alle kommunikasjonskanalene dine er sammenkoblet, kan en kunde kontakte deg via live chat på nettstedet og senere fortsette samtalen i en e-post.

Du kan også ta imot bestillinger døgnet rundt og sette opp selvbetjeningsalternativer, for eksempel chatboter som kan hjelpe deg med å svare på spørsmål utenfor arbeidstiden. Da kan kundene få hjelp selv om kundesupportteamet ditt har gått for dagen.

7 grunner til at teamet ditt vil elske UCaaS

UCaaS muliggjør rask og enkel kommunikasjon både internt og eksternt ved å samle telefoni, videokonferanser, meldinger og samarbeidsverktøy på én og samme plattform. Men her er sju grunner til at teamet ditt vil elske UCaaS.

1. Kontakt mellom avdelinger

Siden det er en skybasert løsning, kan de ansatte jobbe fra kontoret eller eksternt, men likevel ha tilgang til alle interne data. Medarbeiderne kan delta i videomøter, opplæring eller konferansesamtaler, chatte med kolleger osv. og få den samme opplevelsen samt god videokvalitet.

2. Rådgivning

Det er nå blitt enklere å dirigere samtaler mellom avdelinger. Vil du at en kunde som ringer kontoret, skal kobles direkte til lageret? Det er ikke noe problem. Hvis linjen er opptatt, kan du sette kunden over til en annen linje eller avdeling. Det sparer ikke bare de ansatte for tid, men kundene vil også sette pris på å bli koblet direkte til rett person.

3. Skalerbarhet

Fordi alt administreres i skyen, er det enkelt å skalere opp og ned. E-handelsbedrifter opplever vanligvis sesongvariasjoner, og mange opplever topper i høytider som jul og Black Friday. UCaaS vil være til stor hjelp, ettersom det er enkelt å legge til eller fjerne agenter for å tilpasse arbeidsflyten etter sesong.

Med anerkjente UCaaS-løsninger som Telavox betaler du også bare for det du faktisk bruker – og det kreves ikke noe vedlikehold.

4. Automatisering

En av de mest nyttige funksjonene er automatisering. Ved å automatisere repetitive oppgaver kan de ansatte bruke mer tid på komplekse oppgaver. Du vil se positive effekter som høyere produktivitet og mer fornøyde medarbeidere. For e-handelsbedrifter kan det være spesielt nyttig å bruke automatisering for å gjøre følgende:

  • Bruke kontaktsøk for å se hvem du snakker med
  • Tagging av samtaler og kontakter
  • Rapporter status
  • Bruk av etterarbeidstid og tid til administrasjon mellom samtalene
  • Oppdater kundeinformasjon
  • Holde oversikt over statistikk
  • Bruke programmerbarhet til å hente informasjon fra e-handelsplattformen

5. Maksimering av effektiviteten

Kundeserviceledere vil elske hvor enkelt det er å holde oversikt over kundeserviceteamets prestasjoner, og hvordan køadministrasjon gjør det enkelt å legge til flere ansatte i en kø ved behov.

6. Mobiltilpasning

En annen fordel er mobilvennligheten. Alle ansatte kan logge seg på systemet og samarbeide med kollegene sine, uansett om de bruker en stasjonær eller bærbar datamaskin, et nettbrett eller en smarttelefon. Så lenge du har en internettforbindelse, kan du administrere kundeinteraksjoner, selv på telefonen.

7. Integrasjon med andre systemer

Bruker du CRM-systemer som Salesforce, MS Dynamics 365 eller HubSpot? Integrering av telefoni med CRM-systemet ditt vil gjøre underverker for de interne prosessene dine, og teamet ditt vil alltid få oppdatert analytisk innsikt.

Sammendrag

E-handelen har eksplodert de siste årene. Kommunikasjonsløsningen din må leve opp til forventningene for å holde tritt og levere det kundene dine vil ha. Med UCaaS gjør du deg klar for fremtiden og får den problemfrie, sømløse måten å snakke med kundene på.

Et av de mest fremtredende problemene kundeserviceledere står overfor, er bemanning. Mangel på statistikk gjør det vanskeligere å optimalisere antallet agenter som tar seg av samtalene, men hvis du kobler kundesenteret ditt til UCaaS, er problemet enkelt løst. Ved å integrere kontaktsenteret ditt med UCaaS får du en helhetlig løsning som gir fordeler for deg og dine agenter, og kundene får en bedre kundeopplevelse.

Er du interessert i å lære mer om UCaaS og kommunikasjonsløsninger? Ta en nærmere titt på Telavox’ løsning, der PBX, chat, møter og kontaktsenter er samlet i én og samme plattform. Jobber du i detaljhandelen? Les videre for å finne ut hvordan Telavox kan gi din virksomhet en rekke fordeler!

Kom i gang med Telavox i dag!

Snakk med en av våre eksperter, eller kjøp nå og opplev ubegrensede bedriftssamtaler.

Företagstelefoni

Växel och plattform

Resurser

Bedriftstelefoni

Mobilt bedriftsnett

Ressurser