Slik beskytter du deg mot telefonsvindel

Seksjoner

Flytt telefonien din til oss i dag

Behold tallene dine, så hjelper vi deg med flyttingen og kommer i gang med en gang.

Antallet telefonsvindel øker i takt med at svindlerne blir stadig mer sofistikerte, og kan ramme alle som ikke er forsiktige. Hva bør du gjøre for å beskytte deg? Vi lister opp de viktigste tingene du bør huske på.

Du blir oppringt av en person som sier at han ringer fra banken din. Personen sier at det har vært en eller annen form for mistenkelig, uventet aktivitet på kontoen din, og at du må ta affære. Personen er rolig og vennlig og virker velinformert, og du får en følelse av at det haster med å handle, og du blir naturlig nok stresset. Personen ber deg logge inn med BankID for å ta det videre, hva gjør du?

Vishing, smishing og phishing

Dessverre finnes det i dag mange måter svindlere kan få tilgang til sensitive data på, noe som har ført til at nye begreper har blitt introdusert. Phishing eller phishing betyr at en svindler lokker til seg sensitiv informasjon via internett. Det kalles smishing hvis det skjer via tekstmeldinger, og vishing hvis det er svindel over telefon.

Uansett type svindel kan det bli kostbart hvis svindleren får tak i store verdier. Man kan heller ikke se bort fra skammen som påføres offeret. Ingen ønsker å bli lurt eller føle seg dum, men det er viktig å huske at hvem som helst kan bli offer, ettersom svindlerne blir stadig dyktigere til å kommunisere overbevisende.

Slik har antallet telefonsvindler økt

I 2020 økte antallet anmeldte autorisasjonssvindeltilfeller fra 3 600 til 4 660, det vil si der noen tar kontakt og utgir seg for å jobbe i for eksempel en bank eller som politibetjent. Telefonsvindel, eller vishing som det også kalles, innebærer at noen ringer en person for å lure vedkommende til å gi dem tilgang til bankkontoen sin eller innloggingsdetaljer for å få tilgang til sensitiv informasjon.

I 2020 fikk svindlere tilgang til nesten 160 millioner SEK gjennom visning bare i Sverige. Den økende trenden med telefonsvindel ses nå ikke bare blant eldre mennesker, men også blant en yngre målgruppe.

Våre tre beste tips for å beskytte deg mot telefonsvindel

Hvis du er utsatt for en ulykke, er det viktig at du kontakter banken din så snart som mulig hvis du mistenker at du har blitt svindlet. Du bør også alltid anmelde hendelsen til politiet.

I håp om å forebygge risikoen for å bli rammet (eller at det skjer igjen), anbefaler vi at du gjør det til en vane å følge disse tre rådene:

  1. Logg aldri inn med BankID eller bankkortet ditt på oppfordring fra noen andre.
  2. Aldri oppgi personlige opplysninger eller passord til noen.
  3. Juster utgående anrop til grålistede destinasjoner.

Grålistede destinasjoner

Grålistede destinasjoner er en liste over land hvor det foregår telefonsvindel over telefon med svært høye minuttpriser. Generelt er det begrenset telefontrafikk mellom de nordiske landene og disse landene. Hvis du er kunde hos oss, har du en forhåndsinnstilt funksjon der disse landnumrene automatisk blokkeres for utgående samtaler.

Vi oppdaterer denne listen kontinuerlig for å minimere risikoen for at du blir svindlet. Hvis du mottar et ubesvart anrop fra et internasjonalt nummer du ikke kjenner igjen, anbefaler vi deg imidlertid å ikke ringe tilbake!

Slik fjerner du grålistede destinasjoner

I Telavox Admin er det mulig å fjerne grå listede destinasjoner helt, blokkere visse numre eller legge til unntak for utvalgte land som du har hyppig kontakt med. For å gjøre endringer går du til Telavox Admin > Brukere > Anropsruting.

Hvis du vil ha tilgang til en spesifikk liste over de aktuelle destinasjonene på den grå listen, kan du kontakte Customer Success Manager, partneren eller forhandleren din.

Kom i gang med Telavox i dag!

Snakk med en av våre eksperter, eller kjøp nå og opplev ubegrensede bedriftssamtaler.

Företagstelefoni

Växel och plattform

Resurser

Bedriftstelefoni

Mobilt bedriftsnett

Ressurser