Unngå disse feilene når du kjøper bedriftstelefoni

Seksjoner

Flytt telefonien din til oss i dag

Behold tallene dine, så hjelper vi deg med flyttingen og kommer i gang med en gang.

Er det på tide å oppdatere bedriftens sentralbord og telefonitjenester? Det er noen ting du må huske på – slik at du ikke går i noen av de vanligste fallgruvene. Her er fire klassiske feil du bør passe deg for.

1. ikke stiller de riktige kravene til leverandøren

En feil mange gjør når det gjelder kjøp av telefoni- og PBX-tjenester, er at de ikke er skarpe nok på spesifikasjonene fra starten av. I verste fall kan du skrive under på en kontrakt i den tro at du kjøper noe som leverandøren ikke kan levere. For å se de reelle fordelene med tjenesten du vurderer, må du få et innblikk i hvordan den fungerer i virkeligheten. Be om et testmiljø som inkluderer direkte kontakt med personer som jobber i systemet til daglig.

Et godt eksempel er å opprette en felles testgruppe der både leverandøren og du som kunde er representert. På denne måten stiller du krav til leverandøren på et tidlig stadium, og du får «beste praksis» for akkurat din virksomhet. Husk at det er leverandøren som er eksperten, og at det ikke finnes noen dumme spørsmål.

Les mer: Telefonsentral for små bedrifter: Slik velger du riktig leverandør

2. Feil personer i beslutningsprosessen

Å være grundig og involvere de rette personene fra starten av er en kritisk faktor når man skal kjøpe nye løsninger. En vanlig feil er å sette ned en isolert prosjektgruppe for arbeidet, eller at ledelsen, styringsgruppen eller IT-avdelingen tar seg av hele prosessen på egen hånd. Men dette er ikke de eneste som kommer til å jobbe med løsningen.

Sørg i stedet for å involvere brukere fra ulike deler av organisasjonen på et tidlig stadium – ellers er det stor risiko for at mange av dem vil gå glipp av viktige funksjoner når alt er aktivert.

3. For mye fokus på kostnader

En vanlig feil i alle former for anskaffelser er at beslutningstakere har en tendens til å legge for mye vekt på kostnader – og glemme å tenke på helheten. Det er ikke bare trafikkpriser eller lisenskostnader som bør avgjøre hvilken løsning du velger, men hvordan alt kommer til å fungere i det lange løp, etter hvert som virksomheten utvikler seg. Det spiller kanskje ingen rolle om surfingen er noen kroner billigere hvis alle brukerne må bruke mye tid på et komplisert system.

Ta vare på leverandøren din – de bør kunne hjelpe deg og fortelle deg hvordan telefoni og PBX vil tilpasse seg over tid og vokse med virksomheten din. Når du får et langsiktig og helhetlig perspektiv, vil ikke prislappen på tilbudet være like avgjørende.

Les mer: Det gamle utstyret ditt koster mer enn du tror

4. Forventninger om at alt skal gå som smurt

Når du blir presentert for en god prosjektplan og et pent innpakket produkt, er det vanlig å forvente en feilfri reise – men det vil alltid være fallgruver på veien. Langsiktighet i anskaffelser er derfor ikke bare viktig for å få virksomheten din til å vokse, men også for å sikre at leverandøren din kan følge deg hele veien.

Still krav til oppfølging helt fra starten av – ønsker du for eksempel å kunne endre køsystemet og gjøre justeringer i sentralbordet på egen hånd i fremtiden? Da bør leverandøren demonstrere mulighetene for dette allerede nå. Velg en partner som tåler litt kritikk og gjør det avanserte enkelt. Da blir ikke reisen like humpete.

Les mer: Toxic vokste med 700 %, og Telavox var med på hele reisen

Sammendrag: Proaktivt arbeid er nøkkelen til gode resultater

Telefoni og sentralbord er kjernen i mange virksomheter og kan lett føre til høye kostnader, misnøye og fremmedgjøring hvis du ikke er forsiktig. Involver flere ansatte fra starten av, og velg en partner som kan skreddersy løsningen til din virksomhet – både i dag og i fremtiden. Nøkkelordet er proaktivitet.

Bruk litt ekstra tid på å analysere dine behov og krav før du bestemmer deg, og sørg for at du samarbeider tett med leverandøren. Godt samarbeid = fornøyde kunder!

Kom i gang med Telavox i dag!

Snakk med en av våre eksperter, eller kjøp nå og opplev ubegrensede bedriftssamtaler.