Hvordan ser det perfekte telefonnummeret til en bedrift ut? Mange sikter mot et ryddig, geografisk ubundet nummer, for eksempel et 010-nummer – og jo flere nuller det ender på, desto bedre! Men det er en rekke andre aspekter å ta hensyn til. Her er noen ting du bør huske på når du skal velge telefonnummer til bedriften.
Telefonnummeret – en del av selskapets ansikt utad
Er telefonnummeret til bedriften din virkelig så viktig? Med tanke på at det er noe av det første kundene dine møter, i tillegg til nettsiden din, vil vi si ja, definitivt! Du bør sikte mot et nummer som er lett å huske og uttale – både for kunder og ansatte.
Et godt telefonnummer ser forskjellig ut avhengig av selskapet
Som med det meste annet, finnes det trender når det gjelder bedriftstelefonnumre. Hvis du har en helt lokal virksomhet, er det mer vanlig med lokale retningsnumre. Kafeen på Möllevångstorget i Malmö bør for eksempel ha et 040-nummer, og den lokale gatematboden i Kiruna bør beholde sitt 0980-nummer. Men hvis du har kunder over hele landet, er et tradisjonelt, geografisk ubundet 010-nummer ofte det mest populære alternativet.
Men det er hva du driver med som først og fremst bør avgjøre hvilken type nummer du velger. Et selskap som har en eller annen form for kundeservice eller support, vil ha stor nytte av å ha et 010- eller 077-nummer – og et nummer som ender på så mange nuller som mulig.
For noen selskaper er mobiltelefonnumre nyttige
For bedrifter som har mange utgående samtaler og selgere, er det imidlertid motsatt. Mange av oss har blitt oppringt av telefonselgere i lang tid, og har lært oss å kjenne igjen 010-numre og andre bedriftsnumre, noe som gjør at vi ofte ikke svarer når det dukker opp på skjermen. Å vise et privat mobilnummer på utgående samtaler gir en mer personlig følelse – og det er større sannsynlighet for at personen i den andre enden svarer. (Men som med alle trender kan også dette snart endre seg).
En enhetlig nummerserie oppfattes som seriøs – og det ser bra ut
En av de vanligste feilene folk gjør når de skal velge telefonnummer til bedriften sin, er å kjøpe for få numre i rekkefølge. Du har kanskje åtte ansatte nå, og planlegger å ansette kanskje en eller to til, så du kjøper ti numre totalt. Det burde være nok, ikke sant? Nei – for før du vet ordet av det, har selskapet vokst til 15 ansatte. Operatøren vil ikke ha noen av de neste numrene i sekvensen, og alle de fremtidige kollegene vil ha numre spredt rundt omkring.
Telefonnumre skaper en større fellesskapsfølelse enn du kanskje tror. Hvis alle har helt forskjellige numre, kan det føles rart internt – og fremfor alt spredt og uoversiktlig for kundene. Så vær forberedt på fremtiden, og kjøp en tilstrekkelig omfattende nummerserie fra starten av!
I en stor bedrift kan en standardisert nummerserie til og med skape bedre samhold og struktur mellom kolleger, spesielt hvis de befinner seg på forskjellige steder. Det viser også profesjonalitet, seriøsitet og struktur utad.
Derfor er det så viktig å ha riktig telefonnummer for bedriften din
Enten du driver en stor eller liten bedrift, fyller telefonnummeret en viktig funksjon – både internt og eksternt. Mange mindre enkeltmannsforetak, for eksempel håndverkere av ulike slag, har ofte sitt private mobilnummer kommunisert til kunder, stripet på firmabilen. Men selv om du jobber helt alene, er det viktig å alltid ha et fast nummer utad.
Når en kunde vil ha tak i deg, er det ikke privatpersonen «Per Larsson» de leter etter, men gründeren! Her får sentralnummeret igjen rollen som det seriøse ansiktet utad, noe som sender profesjonelle signaler til kundene, og som representerer bedriften din på best mulig måte. Er du gründer, bør du alltid ha et bedriftsnummer, så enkelt er det!
For å oppsummere
Det viktigste når du velger tall er:
- Se på målgruppen: Hvem ringer til deg, og hvem ringer du til?
- Hvor er du aktiv, lokalt eller nasjonalt?
- Velg et konsekvent, profesjonelt og sikkert nummer
Lykke til på veien mot det perfekte telefonnummeret som representerer virksomheten din på best mulig måte! Og hei, hvis du er i ferd med å investere i bedriftstelefoni, kan du lese innlegget vårt om feilene mange gjør når de kjøper en telefoniløsning!