I dag jobber mange av oss hjemmefra, og det har blitt en stadig mer akseptert del av arbeidslivet. Men hvordan kan vi bli mer produktive når vi jobber fra sofaen? Mye avhenger av IT-løsningen. Her forteller vi deg hvilke verktøy IT-løsningen din bør ha!
Endrede vilkår for fjernarbeid
Da Statistiska centralbyrån presenterte ny statistikk i slutten av 2020, viste det seg at en av tre svensker jobbet hjemmefra minst én dag i uken. Den oppadgående trenden med fjernarbeid skyldes selvfølgelig i stor grad koronapandemien som rammet verden i 2020. Mange bedrifter som hadde mulighet til å tilpasse seg, valgte å la sine ansatte jobbe hjemmefra. Selv om mange ble tvunget til en ny måte å jobbe på, førte det til en større forståelse ikke bare for andre mennesker og behovet for å samarbeide for å stoppe spredningen av viruset – men også for styrken ved fjernarbeid.
Som forventet viser Svenskene og Internett 2020 også en stor økning i fjernarbeid hjemmefra. Før pandemien var det bare litt over 2 % av heltidsansatte som jobbet hjemmefra størstedelen av arbeidsdagen. I dag har dette tallet økt til 23 %, noe som er mer enn en tidobling. Vi kan også se at 83 % av alle som har jobbet hjemmefra, sier at det har vært svært eller ganske vellykket. At det å jobbe hjemmefra har fungert bra for de aller fleste, er tydelig ettersom 9 av 10 som jobbet hjemme under pandemien, ønsker å fortsette med det i fremtiden.
Bedre resultater og helsegevinster med fjernarbeid
Mange studier om fjernarbeid viser at det øker produktiviteten samtidig som det reduserer stress. Det sparer miljøet, øker lojaliteten blant de ansatte og gjør det lettere å opprettholde en bedre balanse mellom jobb og fritid. Det skaper forutsetninger for fleksibilitet, noe som også generelt får medarbeiderne til å føle seg mye bedre. Det gir også rom for å tiltrekke seg talenter fra den andre siden av kloden.
En vanlig bekymring blant arbeidsgivere har vært at fjernarbeid hjemmefra vil føre til at de mister kontrollen over hvordan de ansatte jobber. Tradisjonelt har arbeidsgivere holdt oversikt over tiden de ansatte tilbringer på jobb. Når det gjelder fjernarbeid, bør fokuset i stedet være på hva som gjøres i arbeidstiden.
Det oppnådde resultatet er også et bedre mål enn antall timer på kontoret. Derfor må ledere kunne sette klare mål og definere formålet med hvorfor medarbeiderne skal jobbe eksternt. Utkrystalliserte mål gir større utviklingspotensial både for den enkelte og for bedriften som helhet.
Hvis du mot formodning skulle trenge enda flere svar på hvorfor fjernarbeid er det nye sort, kan du lese om 6 grunner til hvorfor bedriften din bør begynne med fjernarbeid.
Hvor vellykket fjernarbeid blir, avhenger i stor grad av IT-løsningen
Mange opplever at når de trenger ro og fred for å utføre en bestemt type oppgaver som krever høy konsentrasjon, er hjemmekontor overlegen. Etter pandemien vet vi dessuten at hjemmekontor er bra hvis du føler deg dårlig, men likevel føler deg frisk nok til å jobbe.
En studie utført av Owl Labs viser at 16 % av alle selskaper verden over tillater sine ansatte å jobbe hjemmefra. Selskaper som Spotify tillater nå alle sine ansatte å jobbe eksternt og i stedet jobbe hjemmefra, på en kaffebar eller i feriehuset. Men muligheten til å jobbe effektivt eksternt avhenger i stor grad av arbeidsgiverens IT-løsning. Hvis teknologien ikke holder mål, kan det hende at de positive effektene uteblir.
4 funksjoner IT-løsningen din bør ha
1. Chat – slik at du enkelt kan holde kontakten
Chat er et perfekt verktøy for fjernarbeid. Det gjør det enkelt å sende korte meldinger og få raske svar. Du kan chatte på tomannshånd eller i chattegrupper. Hos Telavox har vi for eksempel opprettet et chatterom for alle ansatte, der de kan få informasjon om nyheter i selskapet.

2. Videomøter
For at fjernarbeid hjemmefra skal fungere så smidig som mulig, vil de fleste av og til ha behov for digitale møter. Av de som jobbet hjemmefra i 2020, hadde 9 av 10 digitale videomøter – og enda 9 av 10 mener at disse møtene fungerer svært eller ganske bra.
Med Telavox videokonferanser kan du enkelt organisere interne og eksterne møter uten problemer. Sammen med kolleger kan du komme i gang med en gang i chat-funksjonen vår. Hvis du trenger en lenke for å invitere til et eksternt møte, er det bare å kopiere en URL og lime den inn fra sentralbordvisningen.
3. Mobilapp for når du er på farten
De beste telekonferansene er tilgjengelige, enkle å bruke og skaper bedre samarbeid i bedriften. Hvis du bruker mobiltelefonen, trenger du som regel bare én app. Her oppretter du ganske enkelt en invitasjon til konferansen og sender deretter ut koden til deltakerne. Du kan ringe direkte inn i appen, via en fasttelefon eller annen mobiltelefon – du trenger ikke engang å bruke din egen telefon.
4. Smarte profiler – hold oversikt over kollegaers tilgjengelighet
I Telavox bruker vi profiler som gjør at du kan fortelle kollegene dine hvor du er på en relevant måte. De kan da raskt se om du sitter hjemme i leiligheten og jobber, om du er på yogatime eller på lunsjmøte.
Sammendrag
Det er selvfølgelig ikke alle bransjer som kan bruke fjernarbeid. Men hvis muligheten finnes, finnes det nå digitale verktøy som gjør det enkelt å jobbe uansett hvor du befinner deg og levere minst like høy kvalitet som på kontoret.
I dag finnes det mange digitale verktøy som teamet ditt kan bruke. Smarte digitale verktøy er avgjørende for å lykkes med fjernarbeid, så hvis du vil hjelpe medarbeiderne dine med å jobbe mer effektivt hjemmefra, bør du ta en nærmere titt på noen av disse.
Telavox har plattformen som forenkler kommunikasjonen i bedriften din – både med kolleger og kunder. Kontakt oss, så forteller vi deg mer!